Djur som fripassagerare i Stockholms tunnelbana!

0 1110

MTRVimedDjurs redaktion bestämde sig för att kontakta MTR – som driver Stockholms tunnelbana.Vi hade hört ryktet om duvorna som istället för att flyga till Farsta centrum, för att där hitta sin föda, istället har valt att lifta med tunnelbanan!

Vi träffar Frej Sandin som är trafikledare på MTR. I Stockholm finns tre linjer – den röda, den gröna och den blå. På varje linje finns en trafikledare som sysslar med allt som påverkar driften i verksamheten. Vi har blåljus på taket på våra utryckningsbilar, berättar Frej. Det får endast användas om det är stopp i tågtrafiken eller för att bistå räddningstjänsten. I mitt jobb gäller det att snabbt vara på plats – det kan handla om att jag fått ett samtal från en förare, att det springer ett rådjur på spåret eller att någon människa uppehåller sig inom spårområdet. Tyvärr händer det ju tragiska olyckor. Jag larmar då Brandkår och Polis och jag fokuserar på föraren, berättar Frej.

Av alla de djurarter som finns i vår stad kan alla – såväl vilda som tama, komma in i vårt spårområde, konstaterar Frej. Vi har boende igelkottar, möss, katter, fladdermöss, grävlingar mm. Hundar, katter, rådjur och t.o.m. älg kommer in. Spårlängden för Stockholms tunnelbana är 110 km! En stor del av spårsystemet ligger ovan jord.

En andmamma med sina ungar, spankulerar över Tranebergsbron och försenar morgonresenärerna. Vi rycker ut och de förpassas därifrån. Ett rådjurskid eller en katt, som stressad befinner sig mitt i en tunnel. Tunnelbanans linje står still och det är nu är det upp till mig och min medhjälpare att få djuret ut ur tunneln. Bäst är att få djuret att komma ut samma väg som den kom in. Jag minns, berättar Frej, en gång var det två måsungar mellan spåren. De kunde inte komma därifrån – inte hoppa över rälsen. Jag hjälpte den ene över och sen kom den andre över av bara farten. Jag hade 11 skrikande måsar över mitt huvud, men ingen gick till anfall. Det var som att dom förstod att jag hjälpte dem. Vi har småfåglar som flyger in i vagnarna vid stopp. De letar efter brödsmulor och har lärt sig att sticka iväg innan dörrarna slår igen. Duvorna flyger iväg från sina boplatser, för att sedan lifta med tåget till Farsta, istället för att flyga dit Det har jag ingen förklaring till. Farsta centrum lär ha en hel del uterestauranger, där en duva förhoppningsvis kan hitta lite smulor på marken. Kan det vara så att de är så smarta, att dom lärt sig att spara energi genom att åka som fripassagerare, funderar Frej Sandin.

 

Lite fakta om Stockholms tunnelbana

MTR Stockholm har ansvar för drift, planering och underhållet av Stockholms tunnelbana. MTR bildades 1975 i Hongkong. Företaget arbetar globalt och har bl.a. ansvaret för Londons pendeltågstrafik, tyska Deutsche Bahn, Trains Melbourne i Australien och flera uppdrag i Kina.

 

Lite statistik

En miljon resor varje dag

Från T – centralen reser 161000 / dygn

spårlängd 110km

567 tunneltågförare

MTR har ca 3000 anställda

553 tunnelbanevagnar i drift

Varje dag måste 430 vagnar städas

40 tåg tvättas/dygn

Våtmoppning 120 vagnar/ dygn

Tidningar som plockas ihop blir c:a 55 säckar/dygn

Maria Fabach

maria@vimeddjur.se

 

 

 

 

Kommentera med Facebook
Tagged with: , ,

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Om Oss


Vimeddjur besöks varje månad av ca 90 000 djurintresserade människor. Vimeddjur skriver artiklar om människor som lever och arbetar för djur. Förutom våra fakta artiklar, duktiga experter som besvarar läsarnas frågor finns också en bloggportal där djurvänner delar med sig av sin vardag. Om du vill komma i kontakt med oss kan du maila vimeddjur@gmail.com

Tävlingsregler

NYHETSBREV!


Starta en blogg, bli medlem i vårt forum, delta i våra tävlingar eller ställ en fråga till en av våra rådgivare, så får du automatiskt nyhetsbrev från oss med kommande event, tävlingar och annat skoj!

Hoppa till verktygsfältet