Senaste nyheter
Hem / Hund / Marina säljer sitt hunddagis

Marina säljer sitt hunddagis

Att sälja en verksamhet eller ett företag innebär mycket att tänka på och det kan vara bra att anlita en jurist så att allt blir korrekt. Här får ni tips av Marina när hon ska sälja delar av sitt hundcenter.

Marinas hundagis

Marina Lindberg bedriver sitt hundcenter Tassa På sedan 10 år tillbaka. Under den tiden har hon byggt upp mycket goda recensioner med en väletablerad och stadigt växande kundkrets. Hon har bedrivit sitt hundcenter sedan 2009 och har nu bestämt sig för att sälja delar av sin verksamhet. Tassa På har fem anställda och består av totalt sju olika verksamheter. Marina vill sälja tre av verksamheterna som utgörs av ett hunddagis, ett pensionat och en butik inklusive  varumärket Tassa På. Idag finns ca 50 inskrivna hundar, med kö! Hon har ännu inte sålt verksamheterna och mottar gärna fler intresseförfrågningar. Marina insåg att hon behövde kontakta en jurist för att kunna genomföra en försäljning av Tassa På. Hon vände sig till Digitala Juristerna som är specialiserade på affärsjuridik.

Varför vill du sälja Tassa På?
Jag funderade under flera år på hur jag skulle kunna gå vidare i mitt företagande och om jag skulle sälja  min bebis (Tassa På) eller inte och beslutet var inte lätt, men till sist var det självklart. Jag behöver frigöra tid för sådant som jag utvecklat och fått stort intresse för längs med vägen och någonstans får jag inse att dygnet inte har fler än 24 timmar. Så därför bestämde jag mig för att sälja. Jag känner att på så vis kan någon annan få en chans att brinna för dagis så som jag en gång gjorde och utveckla och älska och jag kan utmana och utveckla mig själv både på ett personligt och yrkesmässigt plan. Det blir en slags win-win av det.

Vilka är förutsättningarna/kraven för att driva Tassa På?
För att driva ett hunddagis behöver man en utbildning (hunddagisföreståndarutbildning eller liknande), en föreståndare som godkänns av Länsstyrelsen, dessutom behövs ett driv och så såklart massor av kärlek och intresse för hund! Det handlar om så mycket mera än att ”gå ut och gå” och mysa med hundar som man kanske inte alla tänker på i första rummet. Du behöver ha kunskap om hur hund fungerar, deras rasegenskaper, språk, flockhantering, sjukdomar, smitt och olycksfallsåtgärder och så en hel del kunskap om hur ett företag i sig drivs. Det är massor av siffror, papper, planering och för att inte säga blod, svett och tårar bakom. Men det är så värt! Mer kärlek och pussar tror jag inte du kan få på ett jobb! 

Vad ska man tänka på vid en försäljning av verksamhet?
Det är massor av saker man behöver veta om olika avtal vid en försäljning, deras betydelse och varför de är viktiga, vilka papper jag behöver bifoga, tankar om saker som behöver stå med i ett avtal för att det ska täcka allt. Jag behövde ett sekretessavtal, för att kunna diskutera och förhandla med intressenter fritt utan att oroa mig för att de ska sprida informationen vidare. Jag behövde även ett företagsöverlåtelseavtal, där allt som rör försäljningen av Tassa På kommer att finnas med, exempelvis villkoren för försäljningen, garantier, priset, bestämmelser om övergången mm.
Något som var särskilt viktigt för mig var att det i köpeavtalet skulle stå med att den nya ägaren inte fick starta någon av de andra verksamheterna som jag väljer att behålla och fortsätta driva, exempelvis trim-verksamhet. Min jurist hjälpte mig med detta och sa att det var mycket vanligt att ta med sådana saker i avtalen under en så kallad ”konkurrensklausul”. 
Jag ville även ha rätt att ingå förhandlingar med fler intressenter och även detta hjälpte juristen till med, som sa att sådan bestämmelse också är mycket vanlig men även mycket viktig att ha med, vilket skrivs under en så kallad ”exklusivitetsklausul”.
Jag har också behövt hjälp med att värdera Tassa På genom olika värderingsmetoder, som också har diskuterats med mina andra konsulter och min revisor. Eftersom det var så mycket att tänka på så kände jag att jag också behövde hjälp av en jurist. Det var där Digitala juristerna kom med i bilden. Jag hittade lite olika företag på nätet men fastnade för dem främst för att de hade en tydlig prislista och att de avtal jag behövde kunde skrivas digitalt av dem och att kontakten hålls via telefon. De närvarar även med mig på videosamtal genom förhandlingarna med de intressenter jag fått hittills. 

Carolina från Digitala juristerna närvarar vid alla förhandlingar.


Hur tycker du det har gått att sköta kontakten med en jurist på distans?

Det har gått jättebra! Jag tycker inte alls att distansen har märkts av, ett telefonsamtal eller ett mail bort är lika långt bort vart i landet eller världen man befinner sig. Vi löser närvaron i
mötena med videosamtal och skärmdelningar. Jag tycker också att det har varit bekvämt och tidseffektivt att hålla kontakten via webb och telefon. Jag har då kunnat fokusera på min verksamhet och vardag, istället för att behöva göra tid för att ses över fysiska möten, på kontoret i stan, vilket ofta är förenat med olika typer av ”krångel”.

Maria Fabach
maria@vimeddjur.se

Visa att du gillar oss

Om Maria

Hoppa till verktygsfältet