Senaste nyheter

Rädsla och allergi

Vi med djur Forum Hästar Stall och skötsel Rädsla och allergi

Taggat: 

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Maria 3 år sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Yvonne
    Deltagare

Jag tycker att hästar är jättevackra, men jag är rädd för dem. De är så stora att jag inte vet hur jag ska bete mig för att komma över min skräck föe dem.Har ni något bra knep? Jag är dessutom allergisk, finns det någon bra medicin?

Elin Eurén
    Deltagare

Har man inte samma allergimedicin som om man är allergisk mot katt eller hundhår? Jag har en farbror vars fru är väldigt pälsdjursallergisk ( det är hennes stora sorg att hon inte lyckades med sin sensibilisering) Dom skulle eventuellt prova en allergivänlig hund på foder för att se hur hon reagerade nu vet jag inte riktigt hur det gått men som sagt skall kolla upp detta med min farbror. om dom har namnet på den medicinen hon använder.
    Rädsla för hästar har jag successivt arbetat bort men själva ridningen är nog mitt största gissel att bearbeta. Nu rider ingen av min syrras ungar så nu riskerar jag inte behöva testa ridning för deras skull.

Josephine
    Deltagare

Det bästa sättet att komma över din rädsla är att umgås mycket med hästar. Börja med en snäll och pålitlig häst. Klappa och borsta den även om du är rädd. Du kommer känna dig mer och mer trygg runt hästar ju mer du umgås med de, och lära dig att känna igen deras signaler. Då kommer du tex märka om hästen inte gillar att du borstar vid ett visst ställe innan det hinner gå så långt att den biter dig för att berätta det. Hoppas du kommer över din rädsla 🙂

Elin Eurén
    Deltagare

Jag har ingen pälsdjurallergi det har jag kollat upp via Vårdcentralen men jag har nog uttryckt mig lite oklart. jag klappar gärna hästar när jag får möjlighet och ingen riktigt ostabil häst har bitit mig i modern tid. Rädslan hör i hop med själva ridningen. Jag har mockat i stall frivilligt hösten 2013, det är det senaste tillfället jag umgåtts någon längre tid med hästfolk( följde med min dåvarande pojkvän till ett stall i skåne över 4 dagar för att han skulle rida och eller huvudsakligen hjälpa en bekant med elinstallationer i ett stall) skulle jag börja rida i en nybörjargrupp för vuxna skulle jag säga till om att jag har rädsla för hästar och ridning i synnerhet så hade jag fått de snällast hästarna under första terminerna. Har hört om ridskräck som hör i hop med olyckor värre än den jag råkade ut för som 11 åring men då har det blivit fysiska följder av dom andra rädda personernas väg tillbaka till hästryggen.

Maria
    Forumledare

Hästar är väldigt stora djur och fast jag har hållit på med dem i många år kan jag själv bli rädd särskilt när barnen var mindre och gick på ridskola. Nu när vi bara är medryttare så känns det mycket tryggare, man träffar samma häst varje gång som lärt känna. För de är individer som oss. En del skulle inte kunna göra en fluga förnär medan andra hästar verkligen kan dumma sig.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Hoppa till verktygsfältet