Senaste nyheter

Vad är för kallt för en kanin?

Vi med djur Forum Smådjur Kanin Vad är för kallt för en kanin?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Elin Eurén 2 år, 7 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Yvonne
    Deltagare

Att ha en kanin ute året runt mår den mycket bra av. Men hur många grader minus tål den? Vad gör man om det kryper ner mot -20 och kallare. Vad gör ni?

Vera Ohllson
    Deltagare

JAg tror att har de bara ett krypin som är fyllt med hö och halm som också är vindtätt så går det bra även vid 20 minusgrader. Det är viktigt bara att man ser till att byta vatten flera gånger varje dag eftersom det fryser fort. Det finns ju också doppvärmare som man kan köpa på Clas Ohlson, men det är inget jag provat.

djurfamiljen
    Forumledare

Under -15 grader tycker jag personligen är för kallt för dem, då tycker jag man bör ha någon värmekälla, t.ex värmelampa 🙂 Sedan är det viktigt med bra bur ovanför mark, bra hus och rikligt med halm. Bra med yta med så de kan röra på sig för värmen och en kompis är toppenbra 🙂

Elin Eurén
    Deltagare

Det verkar som man skall isolera golvet något med frigolit under burgolvet om man har buren utomhus inte så att kaninen når frigoliten givetvis . Dom skall vara kyltåliga kaniner som hålls utomhus i bland eller hela tiden. Buren skall inte finnas direkt på marken. Det står inte vilka lägre temperaturer dom klarar. men är det över -10 c så bör man nog ha värmelampa utomhus eller ta in kaninen den tiden det är en köldknäpp från utomhus buren. Halmen är värmeislolerande och som djurfamiljen skribenten skriver alltid bra med två kaniner i samma bur om de skall vara ute på vintern

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Hoppa till verktygsfältet