Senaste nyheter

Varför ställa ut blandras?

Vi med djur Forum Katter Utställning Varför ställa ut blandras?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Elin Eurén 2 år, 3 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Josephine
    Deltagare

Läste någonstans att det finns utställningar för blandraskatter utan stamtavla. Vad är syftet med att ställa ut en sån katt? Vad är det man bedömer när det inte finns någon raststandard att följa? Lite nyfiken 🙂

Maria

Jag vet faktiskt inte riktigt, men jag tror syftet med blandrasutställningar är att man helt enkelt vill få sin katt bedömd, temperament kropp m.m. Sen är det nog socialt också, man träffar människor med samma intresse.

Yvonne
    Deltagare

Jag tycker absolut att man ska kunna ställa ut både blandraskatter och hundar. För dig med en blandras av hund eller katt betyder det säkert mycket att få den bedömd. Jag tycker förståss att det ska finnas utställningar för blandisar, Kram Yvonne

Elin Eurén
    Deltagare

Utställer ju sin katt för att man tycker att hon eller han är vacker, varför skulle man inte vinna på att ställa ut en rasblandning? Jag menar är katten en blandning av två raser är det ju kul att få en bedömning av kattens utseende som en egoboost. Då är det ju inte avelsgener osv som bedöms och fysiken i första hand utan helheten vid blandrasutställningar.

Den lilla svarta katten mina föräldrar köpte 1998 hon skulle mycket väl ha haft vissa framångar på sådana utställningar, trots några små skavanker. bästa underhållande katt kanske eller den mest keliga katten kanske

Elin Eurén
    Deltagare

Jag vill tillägga att det borde finnas särskilda utställningar för just svarta katter för att de alltid blir tingade sist av alla på katthem eller när kattungar skall säljas under vanlig avelsarbete. Det skulle kanske belysa Det vackra majestätiska i en svart katts utseende om många svarta katten frälsta samlas på ett ställe.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Hoppa till verktygsfältet